8.03.2009

Τάραξε τα «λιμνάζοντα ύδατα» του ΚΙΜΕΘΕ ο φωτογράφος Νίκος Οικονομόπουλος


.

Ένας από τους μεγαλύτερους σύγχρονους έλληνες φωτογράφους με διεθνή αναγνώριση επισκέφτηκε σήμερα το Φιλιάτι.
Προσκεκλημένος από το ΚΙΜΕΘΕ ο φωτογράφος του MAGNUM, του μεγαλύτερου φωτοειδησεογραφικού πρακτορείου στο κόσμο, επ’ ευκαιρία εκπαιδευτικού ταξιδιού της φωτογραφικής του ομάδας στην περιοχή μας, επεσκέφθη την έκθεση φωτογραφίας του Σπύρου Μελετζή που παρουσιάζεται αυτόν το καιρό στο Φιλιάτι.
Ο Νίκος Οικονομόπουλος είναι ένας φωτογράφος με μια σημαντική πορεία πίσω του. Με μια σημαντική εμπειρία στη φωτογραφία. Αυτή τη σημαντική εμπειρία εκτιμούν ανά τον κόσμο από Παρίσι μέχρι Νέα Υόρκη και τον καλούν για να ακούσουν την άποψή του.

Όπως γίνεται αντιληπτό στο Φιλιάτι δεν θα μπορούσε να διαφοροποιηθεί. Είπε την γνώμη του ξεκάθαρα και σταράτα.
Αν υπήρχαν κάποιοι που επιθυμούσαν να ακούσουν παινέματα που συνηθίζουν να κάνουν οι μετριότητες μεταξύ τους, αυτοί σίγουρα θα απογοητεύτηκαν.

Εν ολίγοις ο Νίκος Οικονομόπουλος στάθηκε κριτικός απέναντι στην ωραιοποιημένη φωτογραφία που χρησιμοποιείται κατά κόρον για την προβολή του τόπου μας. Υπάρχουν άλλα στοιχεία που μπορεί να αναδείξουν τον τόπο μας χωρίς να καταφεύγουμε σε «ψεύτικες» εικόνες και τουρκομπαρόκ επινοήσεις.

Ακριβοδίκαιος ο Νίκος Οικονομόπουλος σχολίασε αυτά που τον ενόχλησαν στη Θεσπρωτία όπως θα έκανε κάθε πολίτης του κόσμου. Είπε τη γνώμη του για τον Μελετζή, για τον Μπαλάφα και την Βούλα Παπαϊωάννου που την θεωρεί ποιο σημαντική. Μίλησε για την ψηφιακή φωτογραφία, για το ρόλο των ΜΜΕ και της διαφήμισης.

Την εικόνα μιας «άσχημης» πραγματικότητας που κάποιοι προσπαθούν να ωραιοποιήσουν, καλλιτέχνες του επιπέδου του Νίκου Οικονομόπουλου μπορούν και την αποτυπώνουν με σαφήνεια και ειλικρίνεια. Μακριά από πολιτικές και εμπορικές σκοπιμότητες το μάτι του πραγματικού καλλιτέχνη μένει καθαρό και αποτυπώνει την αλήθεια.

Θέλουμε να πιστεύουμε ότι η παρουσία του Νίκου Οικονομόπουλου στο Φιλιάτι σηματοδότησε την αρχή μιας αλλαγής τόσο στη νοοτροπία όσο και στη αντίληψη περί φωτογραφίας.

Σύντομα θα παρουσιάσουμε σε βίντεο μερικά από τα σημεία της τόσο ενδιαφέρουσας «παρέμβασης» που έκανε στο ΚΙΜΕΘΕ ο Νίκος Οικονομόπουλος.

Λίγα λόγια για τον Νίκο Οικονομόπουλο

.Ο Νίκος Οικονομόπουλος γεννήθηκε στην Καλαμάτα το 1953. Σπούδασε νομικά και εργάστηκε ως δημοσιογράφος σε περιοδικά για πολλά χρόνια.
Άρχισε να φωτογραφίζει το 1979 και έως το 1988 ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με τη φωτογραφία. Τη χρονιά εκείνη παραιτήθηκε από την εφημερίδα όπου εργαζόταν για να αφιερώσει όλο του το χρόνο στη φωτογραφία.
Τα επόμενα δύο χρόνια ταξιδεύει και φωτογραφίζει στην Ελλάδα και στην Τουρκία.
Το 1990 ψηφίζεται δόκιμο μέλος του MAGNUM και οι φωτογραφίες του αρχίζουν να δημοσιεύονται σε εφημερίδες και περιοδικά σε ολόκληρο τον κόσμο. Την ίδια χρονιά αρχίζει να φωτογραφίζει στις υπόλοιπες Βαλκανικές χώρες. Για τη δουλειά αυτή βραβεύεται το 1992 με το «Mother Jones Award» (Σαν Φρανσίσκο).
Το 1994 ψηφίζεται μόνιμο μέλος του MAGNUM και ολοκληρώνει τη δουλειά του στα Βαλκάνια. Φωτογραφίζει επίσης του τσιγγάνους στην Ελλάδα, στα πλαίσια ενός πανευρωπαϊκού project για τη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό που του ανατέθηκε από τη γαλλική φιλανθρωπική οργάνωση "Les petits fres des Pauvres".
Το 1995 εκδίδεται το βιβλίο του In the Balkans στη Νέα Υόρκη και στην Αθήνα.
Κατά τη διάρκεια των ετών 1995-96 του ανατίθεται να φωτογραφήσει τους λιγνιτωρύχους στην Ελλάδα, τη μουσουλμανική μειονότητα στη Θράκη και την πόλη του Τόκιο. Επίσης, φωτογραφίζει στο Ισραήλ, στη Μολδαβία, στα Αραβικά Εμιράτα, στην Ισπανία, στη Σερβία.
Το 1997-98 φωτογραφίζει τους κατοίκους της πράσινης γραμμής στην Κύπρο, τους λαθρομετανάστες στην Ελληνοαλβανική μεθόριο, τους νέους στην Ιαπωνία. Φωτογραφίζει στη FYROM, στην Αλβανία, στην Ίμβρο, στην Κορσική, στην Ελληνοτουρκική μεθόριο, ενώ ξεκινάει το νέο το μακροχρόνιο project σχετικά με την Ελληνική διασπορά σ΄ ολόκληρο τον κόσμο.
Το 1999-2000 καλύπτει τη μαζική φυγή των Αλβανών από το Κόσοβο και φωτογραφίζει στην Τσεχία, τη Γαλλία, τη Σκοτία και την Κωνσταντινούπολη.
Το 2000 ολοκληρώνει το project για ένα βιβλίο, για το οποίο φωτογράφισε περίπου 70 αφηγητές/παραμυθάδες σε 25 νησιά του Αιγαίου. Παράλληλα ξεκινά ξανά να φωτογραφίζει στην Τουρκία προκειμένου να ολοκληρώσει ένα μακροχρόνιο προσωπικό έργο για τη χώρα.
Οι φωτογραφίες του Νίκου Οικονομόπουλου έχουν δημοσιευτεί σε εφημερίδες και περιοδικά, μεταξύ των οποίων The New York Times, The Independent, Die Zeit, El Pais, Liberation, Le Monde, De Morgen, The Guardian, The Observer, ενώ έχουν εκτεθεί στις Η.Π.Α., στο Μεξικό, στη Γαλλία, στην Ιαπωνία, στη Σουηδία, στη Δανία, στην Ιταλία, στο Βέλγιο, στην Ισπανία, στην Ελλάδα κ.λπ.


Δεν υπάρχουν σχόλια: